loading...

XXXII Niedziela okresu zwykłego | Wspomnienie obowiązkowe Bł. Karoliny Kózkówny | czytania na dziś

Imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza

Informacje

Zamknij wpis

Piła: uczniowie Salezjańskiej Szkoły Podstawowej wędrowali Szlakiem Powstania Wielkopolskiego

Z okazji 100–lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i 100. rocznicy Powstania Wielkopolskiego, w sobotę 27 października 2018 roku, uczniowie klas III – VIII Salezjańskiej Szkoły Podstawowej z Piły, uczestniczyli w animowanej wycieczce Szlakiem Powstania Wielkopolskiego.

Pierwszym przystankiem na tej patriotycznej trasie było Ujście, gdzie w centrum miasta znajduje się pomnik Powstańca Wielkopolskiego, który został zrekonstruowany w 90. rocznicę wybuchu tego zrywu niepodległościowego, ponieważ oryginał z 1934 roku zniszczyli z zemsty Niemcy po wybuchu II wojny światowej.

Następnie uczestnicy wycieczki udali się do Lusowa, miejscowości związanej z drugim dowódcą Powstania – Józefem Dowborem-Muśnickim. Znajduje się tam jego nagrobek i nazwane jego imieniem Muzeum Powstańców Wielkopolskich. Po ciekawych zajęciach w muzealnych salach i oddaniu hołdu przy grobie Generała uczniowie wraz z opiekunami udali się do Poznania, gdzie czekała na nich żywa lekcja historii. Na placu Adama Mickiewicza wszystkich uczestników wycieczki przywitał żołnierskim głosem Przewodnik ubrany w pełen mundur powstańczy, który wcielił się w rolę dowódcy nowego plutonu powstańczego. Następnie zabrał uczniów – rekrutów do najważniejszych miejsc związanych z powstaniem, gdzie wspólnie odkrywali jego przebieg, główne postaci, jak i tło historyczne. Treści były przekazywane za pomocą wielu rekwizytów i zabawnych animacji. I tak na przykład przypadkowo został użyty granat, który spowodował paniczną ucieczkę uczniów, którzy chowali się między zdziwionych całym zamieszaniem turystami z Japonii. W czasie zabawy Przewodnik jako dowódca wyszkolił rekrutów do powstańczej armii. Nie zabrakło zatem głośnych komend (niektóre przydałyby się na Słówku), zbiórek i elementów musztry. Spośród uczniów zostało wybranych kilku chorążych. Ich zadaniem było niesienie flagi powstańczej. Jeden z nich został też sierżantem – logistykiem. Z tego zadania celująco wywiązał się uczeń klasy VIII a – Kevin Müller, którego drużyna nie miała sobie równych w czasie zawodów w przeciąganiu liny. Uczniowie zostali też wyposażeni w mapy sztabowe, na których zaznaczali kierunki ataków wojsk powstańczych i kontrataki niemieckiej armii. Dopełnieniem wszystkich zadań było wypełnienie kart z ilustracjami scen powstańczych z obrazów Leona Prauzińskiego. Za swoje pełne zaangażowanie wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkę – wzorowaną na oryginale powstańczą rozetkę.

Jak wytłumaczyć uczniom podstawówek, czym były rozbiory? Jak wytłumaczyć, dlaczego Polacy walczyli we wrogich armiach? Jak doszło do odzyskania niepodległości? Wbrew pozorom to bardzo trudne i abstrakcyjne treści. Właśnie dlatego postanowiłem wszystko to przekazać uczniom naszej szkoły w formie interaktywnej lekcji historii. Czy mi się to udało? Po uśmiechniętych buźkach i to nie tylko uczniów, ale również ich rodziców oraz wiele razy zadawanemu pytaniu – Kiedy zorganizuje pan następną taką wycieczkę? – myślę, że zamierzony przeze mnie cel został w pełni osiągnięty. Już planuję następną eskapadę. 

Mariusz Frankowski,
organizator wycieczki




Salezjanie

Towarzystwo Salezjańskie Inspektoria pw. św. Wojciecha

ul. Św. Jana Bosko 1, 64-920 Piła

tel. 067 352 27 20, fax 067 352 27 56 / towsalez@pi.onet.pl